Ojoj

insag att jag inte skrivit ngt pa hur lange som helst. Men sapa var den absolut vackrste platsen pa hela jorden. sa himla fin! Aven om det var valdigt turistigt (nar man var ute och gick hade men ett folje av fem tanter som kladde sig i sina folkdrakter, framst mong och red dzao-minoriteterna) och ville salja saker till en eller bara hjalpa en att inte trilla i leran. Bast var anda frukosten andra dagen da vi vandrat ner i dalen och befanna oss i en klyfta full av risterassodlingar och fick oss en redig frukost med massor av pannkakor med bananer och honung, ackompangerat av jordens utsikt. Blev lite julklappsshopping dar och det ar det som dagarna gar at till nu i slutet.

Efter att ha tagit nattaget hem till hanoi och overlevt (vi delade hytt med fyra skitlaskiga vietnamesiska gubbar som definitivt tankte sla ihjal oss och ta alla vara saker, efterat insag vi att vi varit vakna i skift hela natten och tur var val det) sa kom vi tillbaka till varat guesthouse. Dagen spenderades med att dricka kafferisyouguhrtshake (mhm!) och planera for dagarna som kommer.

Idag var vi pa mausoleumet. Jag hade inte fattat att de faktiskt stoppat upp gamla ho och fick en liten shock nar han lag dar. Ganska sjukt nar han anda uttryckt en onskan om att inte bli balsamerad. Tank att bli uppstoppad mot sin vilja? san himla sjuk grej. LIka sjukt som all sakerhet runt, fem miljoner vakter ungefar, men det finns det inga kort pa for man var tvungen att depositera (?) sin kamera. Sjukt trakigt jobb att sta dar och kolla sa att turister inte har handerna i fickorna (de sa till felicia att ta upp sina och mig att ta av mina solglasogon).

Sedan gick vi till marknaden vid duan Xaun eller ngt sant (allting heter ju hai ba trung, le loi, dien bien phu, alltid samma gator med samma namn i alla stader). Vi at glass och gick till waterpuppetteather dar vi sag en show. Ganska roligt aven om det ar valdigt hypeat. Vietnamesisk musik upphor aldrig att forvana och forfara. Det ar nagot som inte ar riktigt ratt liksom, lite skevt.

Nu ar detbara tva dagar kvar. Helt sjukt. Vi ska forsoka ga pa adventsmassan i josephskatedralen imon och sedan ga till lite tempel och sa.

Ah forresten! jag insag just att jag glomt beratta den tuffaste saken av allt! vi sag en skoldpadda! Det finns en sjo i gamlastanomradet i hanoi som heter hoan kiem lake som betyder det atergivna svardets sjo och syftar pa en kung som lanade ett himelskt svard for att besegra sina fiender och sedan gav han det till en gigantist gyllene skoldpadda som bodde i sjon och sen dess tror man att det finns stora skoldpaddor dar i. De hittade en for typ femton ar sen som matte 2meter och vadje 250kilo och ingen vet hur de rent geologiskt kommit dit. Senast ngn lyckades fota en var 2000 och de anses bringa massa tur eftersom det ar sa ovanligt att man ser dem. Och nar vi satt och at glass pa en bank sa ser jag en sten i vattnet och nar jag kollar namare sa ar det ett gigantiskt skoldpaddshuvud. Jag blir helt till mig och ropar "skoldpadda!" varpa felicia tittar och sager "nejmen se dar" utan att forsta hur tufft det ar. "den var ju varsta stor ocksa". Jag hoppar upp och ner och sager "de ar typ skitsvara att fa syn pa" men den har redan forsvunnit. Lite osakra pa om vi sett fel (skoldpaddshuvud och sten ar ratt likt) sitter vi kvar ochjag forklarar legenden. Och som for att felicia ocksa ska fa forsta hur tufft detar sa dyker den upp igen och denna gangen ar vi sakra: detar en gigantisk skoldpadda. Tyvarr hinner vi inte fota men anda. Mest najs.

Kommentarer
Postat av: Anita

Fantastiskt...hoppas att det för tur med sig... ta vara på sista dagen...

2008-12-06 @ 16:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0